Masło czy Margaryna? Czym smarować chleb?

Wiele osób zastanawia się, jak wybrać najzdrowszy produkt do smarowania pieczywa. Na ten temat ciągle krąży wiele mitów. Masło czy margaryna? Które z nich wybrać, by było zdrowe i smaczne?

 

 

 

Czym jest masło i dla kogo jest zalecane?

Masło to tłuszcz zwierzęcy, produkowany ze śmietany. Pasteryzowana w temperaturze 90 stopni śmietanka pozbawiona jest wszelkich bakterii, pleśni i drożdży. Następnie zostaje ona poddana procesowi odgazowania. Może zostać zabarwiona naturalnymi barwnikami w celu uzyskania odpowiedniej barwy. Następnie poddaje się ją chłodzeniu. W tym czasie zawarty w niej tłuszcz ulega krystalizacji. Jest to proces nazywany dojrzewaniem fizycznym śmietanki. Można zastąpić go kontrolowanym przebiegiem fermentacji, czyli dojrzewaniem biologicznym. Następnym etapem jest zmaślanie polegające na mieszaniu śmietany aż do uzyskania masła. Powinno ono zawierać co najmniej 80% tłuszczu. Masło powstaje wyłącznie z naturalnych składników, dzięki czemu wartości odżywcze w nim zawarte są łatwo przyswajalne. Oprócz witaminy A, D, E, białka i wapnia zawiera ono również kwas linolowy. Chociaż jest łatwo przyswajalne, cechuje się wysoką kalorycznością. Zalecane jest dla dzieci do 3 roku życia i osób starszych, a także dla chorych z upośledzeniem wchłaniania tłuszczu.

Czym jest margaryna i jakie ma właściwości zdrowotne?

Margaryna to mieszanina wody i oleju. Rozproszony w wodzie tłuszcz stanowi od 40 do 80 procent gotowego produktu. Oprócz oleju margaryna zawiera również białka mleka, emulgatory, sól, witaminy, barwniki, dodatki smakowe i zapachowe. Do jej produkcji wykorzystuje się stały tłuszcz palmowy. Zawiera on duże ilości kwasów nasyconych, niekorzystnych dla zdrowia. Z tego powodu margaryny miękkie poddawane są procesowi przeestryfikowania, który ogranicza zawartość kwasów nasyconych. Nowe metody produkcji margaryn miękkich powodują, że ilość kwasów nasyconych może być w nich kilkukrotnie niższa niż w maśle. Na temat powstawania margaryny czytaj tutaj. Oleje wykorzystywane do produkcji tego smarowidła zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które wspomagają regulację poziomu cholesterolu. Margaryna jest źródłem witaminy E. Dodatkowo wzbogacana jest w witaminy A i D oraz sterolami roślinnymi, obniżającymi poziom cholesterolu. Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają korzystnie na serce i układ krążenia, chronią przed miażdżycą, a nawet nowotworami.

Korzyści płynące ze spożywania margaryny

Roślinne pochodzenie margaryny sprawia, że jest ona bezpieczniejsza dla układu krążenia niż masło. Dlatego też jest odpowiednia dla osób zagrożonych wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Dostarcza stałej dawki witaminy E, D, A niezbędnych dla zdrowia dzieci. Spożywanie margaryny kubkowej zapobiega ich niedoborom. Margaryna zalecana jest powyżej 3 roku życia. Jest doskonałą alternatywą dla osób, które preferują zdrowy tryb życia i nie chcą spożywać produktów odzwierzęcych. Również ci, którzy mają problemy z tolerancją laktozy, mogą zastąpić nią masło. Margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu to dla wielu osób sposób na to, by nie rezygnować ze smarowania pieczywa. Zaletą margaryny są także jej wysokie walory smakowe. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule: https://poznajsienatluszczach.pl/2015/11/30/maslo-czy-margaryna-czym-smarowac.

Produkowane obecnie margaryny zyskały aprobatę środowiska żywieniowego i medycznego ze względu na swoje walory zdrowotne. Są doskonałą alternatywą dla masła. Decydując, co wybrać, należy uwzględnić stan swojego zdrowia oraz upodobania smakowe.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *